24 mrt 2016

De voor- en nadelen van chocolade

Wat moet u weten vooraleer u alle paaseieren opeet.


Het is weer zover. Het is bijna Pasen. Dan gaan we met zijn allen paaseieren rapen. Maar is het wel verstandig om ze allemaal zelf op te eten?

Wat moet u weten over chocolade vooraleer u alle paaseieren opeet.

Chocolade paaseieren zijn typisch voor deze tijd van het jaar. Elk jaar rapen we paaseieren om ze vervolgens op te smullen. Het is interessant om even stil te staan bij de eigenschappen van chocolade.
Chocolade bestaat uit cacaomassa, suiker, melkpoeder en cacaoboter. Pure chocolade bevat meer cacao in vergelijking met melkchocolade. Witte chocolade daarentegen bestaat enkel uit cacaoboter.

De geschiedenis van cacaobonen gaat zeker 4000 jaar terug. De Maya’s maakte met cacaobonen het drankje genaamd “Xocoatl”, de originele chocoladedrank. Cacaobonen werden in de 16de eeuw in Europa geïntroduceerd. Het waren de Spanjaarden die de bonen vanuit Zuid-Amerika meenamen naar Europa. Na vele bewerkingen en toevoegingen van o.a. suiker en melkpoeder wordt chocolade gemaakt. 

Chocolade heeft zowel goede als minder goede eigenschappen. Het kan zorgen voor een gevoel van euforie.  Door de aanwezigheid van fenylethylamine kan chocolade als licht antidepressivum werken. Deze stof wordt ook in ons lichaam aangemaakt wanneer we verliefd zijn.

Chocolade is ook rijk aan magnesium. Ons lichaam heeft magnesium nodig voor de energieproductie, de werking van onze spieren en zenuwen. Het zorgt ook voor het behoud van stevige botten.

Ondanks de goede eigenschappen, moeten we er ook rekening mee houden dat chocolade veel suiker bevat.  Suiker is slecht voor de lijn en de tanden. Het heeft ook een verslavend effect. Daarnaast is cacaoboter rijk aan vet. De combinatie van melk, suiker en vet wordt moeilijk verteerd door het menselijk lichaam. Chocolade is met andere woorden een calorierijk voedingsmiddel. Genieten met mate is dus de boodschap!

De positieve eigenschappen zijn uiteraard in de hoogste dosis terug te vinden in pure chocolade. Dit komt doordat pure chocolade in vergelijking met melkchocolade en witte chocolade meer cacao bevat.
Melkchocolade en witte chocolade zijn veel calorierijker dan pure chocolade.